Itinerari núm. 3 Mieres – Mieres

Itinerari núm. 3

Font de Can Salavia – Font Ricard – Ermita del Freixe- Font Ricard – Font de Can Salavia

1ª part

Font de Can Salavia – Font Ricard – Ermita del Freixe

RUTA 3

horari: 0:00    distància: 0,000        alçada: 338

Sortim de la font de Can Salavia pujant per la carretera asfaltada. Per la dreta, puja l’itinerari núm. 2, que també ens duria a l’ermita del Freixe. Després d’un tram curt de forta pujada, el pendent se suavitza.

horari: 0:06    distància: 0,420    alçada: 375

Passem per davant (dreta) de l’entrada de la casa de la Verdera. Ara creuarem el nucli principal de cases que pertanyen al petit veïnat de Ruïtlles: la Verdera, la Cadellà, la Cavella, Cal Torrent (esquerra) i Cal Sastre (en runes i a l’altre costat del torrent).

horari: 0:08    distància: 0,550        alçada: 384

Deixem a l’esquerra el camí d’accés a Can Torrent. Poc més enllà passem per davant de les instal·lacions d’una granja ramadera. Continuem pujant i aviat resseguim el graonat de camps i feixes que formen el quintà de la Cadamont, la darrera casa que presideix aquest veïnat.

horari: 0:17    distància: 1,160        alçada: 436

En una corba pronunciada a l’esquerra, deixem la carretera asfaltada i trenquem a la dreta per una pistota de terra, un xic herbada. Al moment creuem el rec de Font Ricard.

horari: 0:18    distància: 1,250       alçada: 436

Obviem, a la dreta, una pista que baixa cap a Can Salavia, i que ens enllaçaria amb l’itinerari núm. 2 en pocs minuts. Nosaltres continuem pujant pel nostre camí. Més endavant també deixem un altre trencall a la dreta.

horari: 0:22    distància: 1,450        alçada: 450

Passem a tocar del rec de Font Ricard (a pocs metres, rec amunt, raja la font –Font Ricard– que dóna nom a la casa; sol rajar sempre, excepte els mesos secs i calorosos de l’estiu). A uns vint metres, pista amunt, trenquem a l’esquerra pel corriol que ens conduirà a dalt de la serra de Finestres.

horari: 0:25    distància: 1,550        alçada: 478

Passem fregant les restes de les parets de la Casa de Font Ricard. Va estar habitada fins a finals dels anys seixanta del segle passat. Continuem pujant per camí fressat. Les fites (pilonets de pedres) ens ajudaran a seguir el camí en cas de dubte.

horari: 0:30    distància: 1,760        alçada: 515

Guanyem un cairet  en un paratge on el bosc és un xic esclarissat. És el serrat de Font Ricard. Aquí el camí regira a l’esquerra i comença a pujar suaument fent diverses llaçades. I és que aquest camí era utilitzat majoritàriament pels matxos d’abast, que anaven carregats amb els sarrions plens a vessar, primer amb escorxa d’aulina i després amb carbó.

horari: 0:41    distància: 2,600        alçada: 613

Finalitza el corriol en el paratge de la Fontbó i embranquem amb una vella pista de desforestar. Pugem suaument amb tendència a anar planejant.  A Fontbó, com el seu nom ens diu, hi havia una font i també una bassa per abeurar el bestiar. Dècades enrere, abans que es mal tallés el bosc arreu, una branca del corriol t’adreçava cap al collet de Bastarra.

horari: 0:45    distància: 2,600        alçada: 625

La portellera d’en Serra és una plaçoleta enmig del camí. Aquí enllacem amb l’itinerari núm. 2 i és d’on es despenja aquest camí que baixa a Can Salavia, passant per la iera del Rodor i la font d’en Pixarrell. Nosaltres continuem per la pista, pujant lleugerament. Caminem creuant l’abandonat quintà de Can Serra.

horari: 0:51    distància: 3,000        alçada: 645

Embranquem amb una pedregosa pista de terra. Anirem cap a la dreta. Si trenquéssim a l’esquerra i pugéssim per aquesta pista, aniríem al collet de Bastarra, porta per accedir al massís de Rocacorba.

Al cap d’unes quantes passes de caminar per la pista deixem, a la dreta, l’accés de la casa de Can Serra. Al cap de poc tenim una bona vista sobre el turó del Castell, el santuari de Finestres i el Puigsallança, que és el punt més alt de la serra de Finestres. Enllà de l’esquerra del Puigsallança es desprenen els cingles de Can Barretina i de Costabella.

horari: 0:52    distància: 3,130        alçada: 642

Bifurcació. Baixem cap a la dreta. Si continuéssim per l’esquerra, passaríem pel costat de les ja visibles runes del Verdaguer i podríem enllaçar amb el camí cap al collet de Bastarra o anar cap al veïnat de Bustins i a Sant Aniol de Finestres. Després d’una baixada, el pendent es suavitza i creuem una part del Joncaret, un conjunt de feixes que abans es cultivaven.

horari: 0:55    distància: 3,330        alçada: 633

Embranquem amb la pista d’accés a l’ermita del Freixe i ens ajuntem amb l’itinerari núm. 1. Baixem direcció a l’ermita, ja ben propera. Passem entre l’ermita i les runes de Ca l’Ermità, també anomenada la Rectoria.

horari: 0:56    distància: 3,380        alçada: 627

Som en els camps de Ca l’Ermità, per davant de la porta d’entrada de l’ermita de Santa Maria del Freixe. El paratge atrau per la seva gràcia i equilibri. L’ermita, els prats de pastura i les muntanyes retallades al fons (cingle d’Aiats, santuari de Cabrera, entre d’altres) et tempten de quedar-t’hi a veure com el sol s’enfonsa a l’horitzó. D’aquí surt, direcció cap a ponent, l’itinerari núm. 4.

2ª part

Ermita del Freixe – Font Ricard – Font de Can Salavia

horari: 0:00    distància: 0,000        alçada: 627

Som en els camps de Ca l’Ermità, per davant de la porta d’entrada de l’ermita de Santa Maria del Freixe. El paratge atrau per la seva gràcia i equilibri. L’ermita, els prats de pastura i les muntanyes retallades al fons (cingle d’Aiats, santuari de Cabrera, entre d’altres) et tempten de quedar-t’hi a veure com el sol s’enfonsa a l’horitzó. Cap a ponent baixa l’itinerari núm. 4. Marxem, de pujada, pel camí rodat d’accés a l’ermita. Al moment passem entre l’ermita i les runes de Ca l’Ermità, també anomenada la Rectoria. A menys d’un minut de caminar, trenquem per la primera pista de terra que trobem a la dreta, que està un xic herbada. Cap amunt segueix l’itinerari núm. 1, que baixa a Mieres pel camí de les Marrades. Creuem el Joncaret, un conjunt de feixes que abans es cultivaven. Pugem lleugerament.

horari: 0:04    distància: 0,250        alçada: 642

Bifurcació de pistes. Anem cap a l’esquerra. Si seguíssim recte passaríem per davant de les runes del Verdaguer, ja visibles, i podríem anar al collet de Bastarra, porta per accedir al massís de Rocacorba, o bé al veïnat de Bustins i a Sant Aniol de Finestres. El camí planeja i aviat veiem la propera casa de Can Serra. Se’ns obre el paisatge i tenim una bona vista del turó del Castell, del santuari de Finestres entre aquest turó i el Puigsallança (punt més alt de la serra de Finestres) i, desprenent-se cap a ponent, dels cingles de Can Barretina i de Costabella.

horari: 0:06    distància: 0,360        alçada: 643

Deixem a l’esquerra el camí d’accés a Can Serra i, al cap d’unes desenes de metres, trenquem a l’esquerra per una vella pistota herbada, tot deixant la pedregosa pista que s’enfila, també, cap al collet de Bastarra. Anem baixant lleugerament i creuem el quintà de Can Serra.

horari: 0:11    distància: 0,780        alçada: 625

plaçoleta enmig de la pista, és la portellera d’en Serra. D’aquí baixa pel corriol de l’esquerra l’itinerari núm. 2 que va a la font de Can Salavia, passant per la iera del Rodor i la font d’en Pixarrell. Nosaltres continuem per la pista i farem via cap a Mieres baixant pel bonic camí de matxo de Fontricard.

horari: 0:14    distància: 1,030        alçada: 613

La pista s’acaba i es converteix en un corriol. Entrem a dins del bosc. Som en el paratge de la Fontbó. Com el seu nom es diu, hi havia una font i també una bassa per abeurar el bestiar. Dècades enrere, abans que es mal tallés el bosc arreu, una branca del corriol t’adreçava cap al collet de Bastarra. Anem baixant per un bonic camí de matxo, que fa diverses giragonses per tal d’anar perdent alçada d’una manera assenyada. Era un dels camins que es feien servir per baixar de la serra de Finestres, amb els matxos carregats amb els sarrions plens a vessar, primer amb escorxa d‘aulina i després amb carbó.

horari: 0:22    distància: 1,620        alçada: 515

Arribem a un cairet, on el bosc és un xic esclarissat. És el serrat de Font Ricard, on el camí regira cap a la dreta. Les fites (pilonets de pedres) ens ajuden a seguir el camí en cas de dubte.

horari: 0:25    distància: 1,830        alçada: 478

horari: 0:27    distància: 1,920        alçada: 455

El corriol fineix en una pista de desemboscar. Anem de baixada cap a la dreta. Al moment tenim a tocar el rec de Font Ricard. Unes passes rec amunt neix la font –Font Ricard– que dóna nom a la casa. Sol rajar tot l’any excepte els mesos secs i calorosos de l’estiu. Aviat deixem un branc secundari de la pista, per la nostra esquerra.

horari: 0:30    distància: 2,130        alçada: 436

Ara obviem una pista força fressada que se’n va també per l’esquerra. Si la seguíssim, en pocs minuts enllaçaríem amb l’itinerari núm. 2. Anem força de pla i creuem, ara sí, el rec de Font Ricard.

horari: 0:31    distància: 2,220        alçada: 436

Arribem a la carretereta enquitranada que puja de Mieres al veïnat de Ruïtlles. L’agafem de baixada, cap a l’esquerra, direcció a Mieres. Anirem resseguint el graonat de feixes i camps que formen el quintà de la Cadamont. Més endavant passem per davant (esquerra) de les instal·lacions d’una granja ramadera.

horari: 0:38    distància: 2,830        alçada: 384

Deixem a la dreta el camí d’accés a Can Torrent. Estem creuant el nucli principal de cases que pertanyen al petit veïnat de Ruïtlles: Can Torrent, la Cadallà, la Cavella, la Verdera i Cal Sastre (en runes i a l’altre costat del torrent). Seguim baixant.

horari: 0:40    distància: 2,960        alçada: 375

Passem per davant de l’entrada de la Verdera (esquerra).

horari: 0:45    distància: 3,380        alçada: 338

Font de Can Salavia. La de més anomenada del municipi i que no se sol eixugar mai: un paratge frescal que sol acollir les passejades de la gent de Mieres. Aquí retrobem l’itinerari núm. 2.