Itinerari núm. 4 El Freixa – El Freixa

Itinerari núm. 4

Ermita del Freixe – Font del Freixe- Font de Ca l’Espardenya – Clot Mal- Camí Ral – Font del Freixe – Ermita del Freixe

RUTA 4

horari: 0:00    distància: 0,000        alçada: 628

Som en els camps de Ca l’Ermità, per davant de la porta d’entrada de l’ermita de Santa Maria del Freixe. El paratge atrau per la seva gràcia i equilibri. L’ermita, els prats de pastura i les muntanyes retallades al fons (cingle d’Aiats, santuari de Cabrera, entre d’altres) et tempten de quedar-t’hi a veure com el sol s’enfonsa a l’horitzó. D’aquí surten els itineraris núm. 1, 2 i 3. Sortim, encarant-nos cap a ponent i deixant l’ermita a la nostra esquena, per un camí molt marcat que voreja els camps de Ca l’Ermità. Anem baixant i girant cap a la dreta.

horari: 0:02    distància: 0,150        alçada: 605

Entrem en una petita cloterada on es troba la font del Freixe, avui dia en procés de restauració. El biot de la font, tot i no rajar, sol mantenir l’aigua tot l’any. Al moment passarem pel costat del Viver. A part de fer-lo servir les dones per rentar la roba (encara es veuen les lloses planes, inclinades, que utilitzaven per posar la roba), la seva utilitat principal era la de regar els horts del Verdaguer (el més bo dels tres, ja que els terrenys són propietat de la masia del Verdaguer), de Can Serra i de Ca l’Ermità. Continuem baixant.

horari: 0:04    distància: 0,250        alçada: 580

Afluïm a un camí més principal. Baixem cap a l’esquerra.

horari: 0:05    distància: 0,310        alçada: 570

Creuem una vella i herbada pista de desemboscar. Ara el camí es més definit i enfondit. És un vell camí de matxo, que utilitzaven la gent del veïnat de Bustins per anar cap a Mieres o cap al Freixe.

horari: 0:08    distància: 0,560        alçada: 550

Enmig d’una bonica boixeda creuem Clot Mal. Tot i ser el torrent principal que recull les diverses torrenteres d’aquesta cloterada, normalment no ens mullarem pas els peus. L’aigua neix unes desenes de metres més avall però, fins ben a prop de la Llémena, l’aigua apareix i desapareix diverses vegades. Remuntem la riba esquerra del torrent i continuem per camí ben fressat. Voregem per dalt la baga del Verdaguer, força ombrívola, on el sol quasi no es deixa veure al pic de l’hivern.

Aviat pugem més suaument i traspassem, una rere l’altra, dues petites torrenteres. La primera és el torrent de la Font de Can Bac.

horari: 0:15    distància: 1,040        alçada: 585

Creuem una pista de desemboscar molt tapada per la vegetació i travessem la castanyeda del Puig. Continuem pujant lleugerament.

horari: 0:19    distància: 1,280        alçada: 600

Després de tombar el petit Serrat Llobí, finalitza la pujada i el bosc, de roures i aulines (alzines), és més esclarissat. Planegem i baixem sensiblement.

horari: 0:21    distància: 1,480        alçada: 585

Poc abans d’una torrentera molt marcada, el rec del Serrat Llobí, deixem el bon camí de matxo i baixem sobtadament a la dreta per un camí, més estret, que baixa fent diverses llaçades.

horari: 0:24    distància: 1,690        alçada: 545

Font de Ca l’Espardenya i bassa del Serrat Llobí. La font sol rajar tot l’any i la bassa, sempre plena, és un bon lloc per als amfibis que vénen a criar-hi i a refugiar-s’hi. Per anys, quan les cases dels voltants estaven habitades, també s’utilitzava per rentar la roba. Mig enterrades en el fang de la bassa, veiem algunes pedres planes que utilitzaven per fer la bugada les dones de Ca l’Espardenya, del Masnou o de Ca la Bruguera.

Per l’esquerra marxa de pla el camí cap al veïnat de Bustins i cap a Sant Aniol de Finestres. Pel costat de la font puja un altre camí que ens retornaria al minut 8 d’aquest recorregut. Cal sortir del paratge pel camí que baixa, direcció nord, deixant la font al nostre darrere. Anirem baixant de forma continuada per un camí molt fressat que ens farà passar per diverses places carboneres. A mesura que ens acostem al torrent, s’incrementa la presència del boix.

horari: 0:31    distància: 2,150        alçada: 480

En un espai molt ombrívol i en una espessa boixeda, passem per una plaça carbonera i creuem altre cop Clot Mal. Resseguim uns metres la riba dreta i, després d’una altra plaça carbonera, pugem per un corriol que aviat ens enlairarà a espais més oberts i més assolellats.

horari: 0:39    distància: 2,580        alçada: 520

Embranquem amb un camí més principal. És el Camí Ral que va de Sant Aniol a Mieres. Abans molt trepitjat per la gent, ara hi senyoreja el senglar. Anem de pujada cap a la dreta. El camí està senyalitzat amb les marques grogues de la xarxa de senders d’Itinerannia.

horari: 0:48    distància: 3,150        alçada: 550

Si ens hi fitxem, passem d’un bosc més dens a un de més obert, el camí vell s’eixampla i és converteix en una vella pista de desemboscar.

horari: 0:53    distància: 3,450        alçada: 575

Després de creuar un senzill barranquet, el camí s’encara més cap a llevant i la pujada s’accentua. Estem en el Lloset, un tram de camí d’empedrat natural, que dificultava el pas de les cavalleries quan el terra estava moll. Havia calgut fer una petita variant per dins del bosc, on no aflorava tant la pedra, a fi que els animals no rellisquessin.

horari: 0:55    distància: 3,540        alçada: 590

Final de la pujada del Lloset i petita plaçoleta. D’aquí sortia un camí que duia directament a l’oratori del Puig i estalviava de fer la marrada de passar per l’ermita del Freixe. L’obertura de pistes forestals l’ha malmès i està molt aperduat. Pugem molt més suaument.

horari: 0:56    distància: 03,600        alçada: 595

Deixem el camí per on anem i trenquem a la dreta. Ens endinsem al bosc. Baixem lleugerament i a continuació planegem. Després de passar per alguna plaça carbonera, creuem el rec de la Font del Freixe, molt visible i ostentós però que, si no és en èpoques de pluja, sempre sol restar sec.

horari: 0:58    distància: 3,730        alçada: 580

Uns vint metres passat el rec trobem el corriol que ens pujarà a la font del Freixe i a l’ermita. Hem retornat al minut 4 d’aquest itinerari. Desfem el camí de l’anada i pugem.

horari: 1:01    distància: 3,830        alçada: 605

Passem pel costat del Viver i del biot de la font del Freixe.

horari: 1:04    distància: 3,980        alçada: 628

Camps de Ca l’Ermità i ermita del Freixe. Aquí enllacem amb els itineraris 1, 2 i 3.