Itinerari núm. 7 Raspat-Raspat

Raspat-Faig Rodó-Puigsallança-Raspat

RUTA 7

horari: 0:000    distància: 0,000      alçada: 762

Sortim de la iera (era) de Raspat direcció ponent per una pista de terra que ens duria a Costabella i a Sant Aniol. Al moment pugem a la dreta per un enllosat de pedra. Seguim unes escadusseres marques de pintura vermelles, i unes de grogues de la xarxa de senders d’Itinerannia.

horari: 0:050    distància: 0,320      alçada: 807

Bifurcació. Per la dreta marxa de pla el camí que puja a Finestres per sota la cistella. Recte i costerut puja el camí més directe per anar al Santuari i per on van les marques grogues. Nosaltres seguim, força de pla, per l’esquerra. Al moment creuem una espaiosa plaça carbonera. Caminem de flanc per la vessant de solell. Aquest era l’únic camí que permetia pujar al Santuari amb els animals d’abast.

horari: 0:10    distància: 0,480      alçada: 833

En pocs metres deixem a la dreta dos bons camins (per on marxen les marques vermelles) que pugen cap al Santuari. Nosaltres seguim flanquejant, més o menys de pla. Per sobre nostre veiem una magnífica paret de pedra, d’una de les feixes que es treballaven quan el Santuari era habitat.

horari: 0:17    distància: 0,860      alçada: 851

Hem arribat a un collet molt marcat i que al llarg dels  anys s’ha anomenat de diverses maneres: el pas de l’Ovella, el Portell o el forat de l’Ovella. A tocar, tenim una magnífica vista de l’arbrada Feixa del Favar, entre el cingle de Can Barretina i el cingle de Costabella. Ara canviem a la vessant nord i seguim en la mateixa direcció. Hem deixat l’aulinar i caminem entre faig i aurons. Més endavant ens situem damunt del collet i veiem les edificacions del Santuari, a la vessant assolellada, a l’altre costat del turó del Castell. Pugem un petit escaler i retrobem l’aulinar.

horari: 0:26    distància: 1,330      alçada: 905

Quan tornem a canviar l’aulina pel faig, deixem a l’esquerra un petit camí, senyalitzat amb fites de pedra, que força de pla ens duria a passar per la feixa del Favar. Continuem pujant pel camí principal.

horari: 0:30    distància: 1,500      alçada: 945

Després d’unes petites reblincoles, i dins del torrent, una marca vermella en un arbre ens indica que per l’esquerra puja el camí de Finestres, que hem de seguir per anar cap al Faig Rodó. Era el camí utilitzat per la gent de la Plana i de les Medes per anar al Santuari i baixar a Mieres. Amb una arrencada força desdibuixada, la sendera va pujant decididament per anar-se decantant cap a l’esquerra, fins assolir un petit collet.

horari: 0:33    distància: 1,600      alçada: 977

Petit collet i canvi de vessant. Deixem el faig i retornem a l’aulina. Primer planegem, però poc després el camí va baixant progressivament. Voregem una grossa rocassa despresa de dalt la serra. Uns minuts més tard afluïm a una vella pista de desemboscar, que va anorrear el camí vell, mig tapada per la vegetació. La seguim cap a la dreta.

horari: 0:43    distància: 2,160      alçada: 945

Bifurcació. Deixem la pista de desforestar, que comença a baixar, i agafem per la dreta el camí vell, molt visible i força pla, que entra a dins l’aulinar.

horari: 0:50    distància: 2,540      alçada: 932

El nostre camí finalitza en una pista de terra. Si la seguíssim cap avall podríem anar a la Plana i a les Medes. Nosaltres hem d’anar a la dreta, de pujada, direcció cap al Grau i el Faig Rodó. Deixem l’aulinar i tornem a trobar fageda.

horari: 0:54    distància: 2,740      alçada: 950

Bifurcació. La pista marxa de pla cap a l’esquerra. Ens enfilem per la dreta, amunt per una antiga pista de desemboscar, un xic malmesa.

horari: 1:03    distància: 3,120      alçada: 1015

Arribem al caire on destaquen dos bonics faigs. Som al Faig Rodó. Vora els faigs hi ha un semicercle de setis fets de pedra. El paratge et convida a seure i gaudir d’aquest entorn, quasi bé màgic. Marxem de l’indret pel camí ample que passa per sota dels faigs, direcció llevant. Baixem lleugerament.1 horari: 0:100    distància: 6,010      alçada: 632

horari: 1:05    distància: 3,300      alçada: 998

Traspassem el petit collet de Can Barretina, dins la fageda, fitat per una singular pedra termenera, talment un petit menhir. Per l’esquerra baixa el camí que ens duria a la collada del Grau. Nosaltres pugem pel corriol de la dreta, resseguint el caire. Trobem unes marques de pintura vermelles. El grèvol està colonitzant el sotabosc. Anirem trobant més pedres termeneres.

horari: 1:11    distància: 3,550     alçada: 1026

Som a dalt del Puigsallança, sostre de la serra de Finestres. Se’ns obre una esplèndida panoràmica, des del Canigó fins a la muntanya de Rocacorba, presidida pel Puig Sou, plena d’antenes i aparells de comunicació. Del cim marxem pel caire direcció est. Aviat baixem decididament.

horari: 1:13    distància: 3,660      alçada: 1018

A la nostra esquerra podem accedir a un greny que és també un bon mirador, sobretot del bonyegut turó del Castell i del santuari de Finestres. Continuem baixant.

horari: 1:18    distància: 3,910      alçada: 945

Quan canviem l’aulinar per la fageda, deixem a la dreta el corriol que hem agafat a l’anada (minut 30), per pujar cap al Faig Rodó. Seguim baixant. L’aulina i el faig s’alternen contínuament.

horari: 1:21    distància: 4,070      alçada: 905

Unes fites de pedra ens indiquen que per la dreta surt el camí, aquí de pla i poc fressat, que passa per la feixa del Favar. Nosaltres anem baixant en la mateixa direcció.

horari: 1:29    distància: 4,540      alçada: 851

El Portell o el Forat de l’Ovella. Podem tornar pel mateix camí de l’anada, per la vessant de solell o, recomanable, flanquejar per la baga per anar a passar pel santuari de Finestres. Primer aquest caminet baixa lleugerament per després anar més o menys de pla. Immediatament obviem una sendera que va per damunt del nostre camí.

horari: 1:30    distància: 4,630      alçada: 830

Afluïm a un camí més ample i més fressat. Pugem cap a la dreta. Pels camins que baixen podríem anar cap el collet de Puigsafont i cap al Grau, a Clascar i al coll de la Palomera. Després d’una giragonsa passem per un bonic tram ample i graonat.

horari: 1:33    distància: 4,760      alçada: 865

Oratori de Finestres, també conegut pels vells estadants de la zona pel Sant Antoni. Canviem de vessant. Anem pel solell per un bon camí, més o menys de pla, mantenint direcció llevant. A prop i a ponent, l’arbrada feixa del Favar queda fitada pels cingles de Costabella (per baix) i pel cingle de Can Barretina (per dalt). Mantenim sempre el camí principal i obviem diversos trencalls, que per la dreta baixen a trobar el camí cap a Raspat.

horari: 1:38    distància: 5,110      alçada: 877

Santuari de Finestres. L’església, la rectoria, el refugi lliure, les runes de Ca l’Ermità i el pla de la Iera formen aquest harmoniós i tranquil paratge. Marxem pel camí que passa pel costat de l’església i creuem els murs del recinte per un pas estret que devia ser de bon defensar en èpoques reculades més conflictives. Al moment deixem a l’esquerra un corriol que, pel camí de la Lleixa (era per on passava la romeria de Mieres, per anar a l’aplec de Finestres), ens duria al coll de la Palomera, seguint l’itinerari núm. 5. Baixem pel caire, des d’on podem admirar el conjunt del santuari.

horari: 1:41    distància: 5,250      alçada: 845

Turó dels Forats. Deixem el caire per entrar a dins d’alzinar. El nom s’escau d’alló més bé ja que el terra està ple de caus o petits avencs. Continuem baixant decididament. Més avall passem pel poc significat turó de la Casa o de Raspat.

horari: 1:44    distància: 5,400      alçada: 807

Cruïlla de camins, prop d’una plaça carbonera. Som al minut 5 de l’anada. Continuem baixant desfent el camí de la pujada.

horari: 1:48    distància: 5,690      alçada: 762

Després de passar per un tram enllosat arribem a la era de Raspat. Aquesta casa fou habitada fins a finals dels anys cinquanta. Des d’aquí es veuen molt bé els turons de la carena propers al castell de Finestres: turó del Castell, turó de la Barbacana, turó del Mig i turó del Més Enllà. Aquest darrer, damunt mateix del collet, també anomenat el Portell: el pas estret per on passa la carretera de Mieres a Sant Aniol de Finestres.