Itinerari núm. 8 Coll de Palomera

Itinerari núm. 8

Coll de la Palomera – Pedres dels Mocadors – Collet de Pedres Picades –  Oratori del Puig – Collet de Pedres Picades – Pedres dels Mocadors – Coll de la Palomera

1ª part

Coll de la Palomera – Pedres dels Mocadors – Collet de Pedres Picades – Oratori del Puig

RUTA 8horari    distància    alçada

0:00    0,000    766               Estem situats en el coll de la Palomera o els Tres Camins. La realitat és que n’hi ha cinc de camins. A tramuntana, la pista que va cap a la collada del Grau, fent via cap a Olot i que passa per sota del castell de Finestres; més cap a ponent, un corriol s’enfila pel caire cap al santuari de Finestres pel camí de la Lleixa; a ponent, la pista que

baixa a Sant Aniol de Finestres; a migdia, el camí de les pedres dels Mocadors per anar a Mieres i que ens estalvia de compartir amb els cotxes un tram de camí i, direcció solixent, la pista per a vehicles que baixa a Mieres. Pel coll de la Palomera passen els itineraris núm. 5 i 6.

Hem d’anar pel camí de les Pedres dels Mocadors. Des del coll baixem unes desenes de metres per un espai obert sense arbres i tot seguit trobem el camí, que, força planer, s’encara cap a llevant. Anirem tota l’estona paral·lels a la carretera sense veure-la mai.

0:02    0,190     747              Iniciem una corba cap a l’esquerra i el camí fa una lleugera pujada. Deixem a la dreta la poc marcada sendera cap a la fondalada de les Canals, on hi ha la font del Cànem. Podem observar que bona part del nostre camí està flanquejat per grosses lloses de pedra, la majoria ja tombades i fora de lloc pels anys d’abandonament i de deixadesa del camí.

0:05    0,425    730               Creuem un ample enllosat natural de pedres, que la gent de la zona anomenen Pedres dels Mocadors. Talment prenen la forma del mocador plegat que abans solien dur els homes a la butxaca de l’americana.

0:06    0,500     715              El corriol es converteix en una pista de terra.

0:09    0,770     705              Creuem una clariana. Tenim una bona vista sobre els cingles del Far, els blancs edificis del santuari de la Salut de Pallerols i, més a la dreta, els caients del cingle d’Aiats.

0:11    0,910     704              Retrobem la pista per a vehicles que del coll de la Palomera baixa cap a Mieres. La seguim, de pujada, cap a l’esquerra.

0:12    0,985     709              Quan la pista guanya el caire i regira a l’esquerra, la deixem i ens internem en el bosc per un fressat corriol. Estem en el paratge de l’Aulina Rodona, i la passem per sota. No és molt espectacular, però té uns quants anys ja que la gent gran de la zona la recorda sempre igual. Caminem sempre a prop del fil del caire i força de pla. D’entrada per la vessant obaga, però després anem per la (vessant) de migdia.

0:13    1,070     711              Plaça carbonera. Continuem caminant pel costat de solell.

0:15    1,230     707              El corriol creua el llom de la serra i ara anem pel bac, baixant lleugerament. Passarem per un bonic tram on encara queden uns quants graons de pedra, fet que ens indica la importància que tenia aquest camí en l’època en la qual quasi bé tothom es desplaçava a peu.

0:18    1,435     682              Tornem a creuar el caire i ara anem baixant suaument pel costat de solell o de migdia. Tot i estar en el caire d’una petita serreta, les roques estan encatifades de molsa.

0:22    1,710     635              Finalitza el corriol en la pista de terra del coll de la Palomera a Mieres. Baixem cap a l’esquerra.

0:23    1,770     635              Collet de Pedres Picades i pas canadenc (enreixat metàl·lic en el terra) per a les vaques. Després la pista es bifurca: la de l’esquerra baixa cap a Mieres. Cal anar per la de la dreta, que puja lleugerament i s’encara cap a migdia.

0:24    1,870     635              Deixem a la dreta el camí per anar a la Rovira.

0:29    2,210     660              Passem per Plaça Serres, el punt més alt entre el collet de Pedres Picades i l’ermita del Freixe. A partir d’ara anirem perdent alçada contínuament.

0:36    2,780     631              Oratori del Puig (també anomenat oratori del Freixe). Per l’esquerra ens arriba el camí de les Marrades, per on puja l’itinerari núm. 1 i també hi passa un dels camins de la xarxa de senders d’Itinerannia, senyalitzada amb marques grogues. La gent gran de la zona recorda l’oratori fet de pedres, com una petita capelleta, i que es va anar anorreant a mesura que es van deshabitar les cases dels voltants.

2ª part

horari    distància    alçada

0:00    0,000    631               Som en la pista de Mieres al Freixe, on finalitza el camí de les Marrades i per on passa l’itinerari núm. 1. Aquí s’aixecava l’oratori del Puig o del Freixe, fet de pedres. Era una petita capelleta on la gent gran recorda que ja no aixoplugava cap imatge. Quan les cases dels voltants es van deshabitar, l’oratori es va anar anorreant. Anem per la pista direcció ponent, pujant suaument.

0:08    0,570    660               Passem per Plaça Serres, punt més alt d’aquesta serreta entre l’ermita del Freixe i el collet de Pedres Picades.

0:12    0,910    635               Deixem a l’esquerra el camí d’accés a la casa de la Rovira.

0:13    1,010    635               Bifurcació de pistes i pas canadenc. Som en el collet de Pedres Picades. El collet es troba situat en la carretera que puja de Mieres cap a Sant Aniol de Finestres. Creuem el pas canadenc (un enreixat metàl·lic en el terra) per a les vaques, direcció ponent. La pista que baixa per la nostra dreta, va cap a Mieres.

0:14    1,070     635              Deixem la pista i pugem, a la dreta, per un corriol força fressat, que es va enfilant i sempre, més o menys, va resseguint el caire de la serra. Ara anem pel costat de migdia. Observarem que, tot i anar força pel fil de la serra, les pedres estan encatifades de molsa.

0:20    1,345     682              Creuem el caire i pugem ara pel vessant bac. Passem per un bonic paratge on encara queden trams de camí amb graons de pedra, cosa que ens indica la importància que tenia aquest camí en l’època en la qual quasi bé tothom es desplaçava a peu.

0:24    1,550     717              Tornem a traspassar el caire i ara anem pel costat de solell o de migdia.

0:26    1,710     711              Plaça carbonera. Continuem pel solell per passar, al moment, al bac.

0:27    1,795     709              Paratge de l’Aulina Rodona i pista per a vehicles de Mieres a Sant Aniol. Passem per sota l’aulina, que tot i no ser molt espectacular té uns quants anys, ja que la gent gran de la zona la recorda sempre igual. Baixem per la pista de terra.

0:28    1,870     704              Deixem la pista i trenquem a la dreta per una abandonada pista de desemboscar, menys fressada.

0:30    2,010     705              Creuem una clariana que ens ofereix una bona vista sobre els cingles del Far, les blanques edificacions del santuari de la Salut de Pallerols i, més a la dreta, els caients del cingle d’Aiats.

0:34    2,280     715              El vell camí de desemboscar es converteix en un corriol i fem una petita pujada.

0:36    2,355     730              Creuem un ample enllosat natural de pedres anomenat les Pedres dels Mocadors. El nom s’escau per la seva curiosa forma molt semblant al mocador que abans els homes es posaven els dies de festa a la butxaca de l’americana. Veiem que el camí està flanquejat per grosses lloses de pedra, la majoria ja tombades i fora de lloc pels anys d’abandonament i de deixadesa del camí.

0:40    2,590     747              Després d’una corba a la dreta i d’un petit baixant, deixem a l’esquerra la poc marcada sendera que baixa cap a la fondalada de les Canals on hi ha la font del Cànem.

0:43    2,780     766              Després de pujar per una petita clariana, afluïm altre cop a la pista de Mieres a Sant Aniol. Som en el coll de la Palomera o els Tres Camins. La realitat és que n’hi ha cinc de camins. D’esquerra a dreta: per migdia, tenim el corriol per on hem vingut, que passa per les Pedres dels Mocadors; cap a ponent, la pista que baixa a Sant Aniol de Finestres;  més a la dreta puja el corriol que s’enfila pel caire cap al santuari de Finestres pel camí de la Lleixa; a la dreta d’aquest i a tramuntana, la pista que va cap a la collada del Grau, fent via cap a Olot i que passa per sota del castell de Finestres i, finalment, direcció solixent, la pista de terra que baixa cap a Mieres passant pel collet de Pedres Picades. Aquí enllacem amb els itineraris núm. 5 i 6.