Itinerari núm. 9 L’Era de Reis

Itinerari núm. 9

Iera de Reis – Clascar – Oratori de Finestres – Santuari de Finestres – Oratori de Finestres – Clascar – Iera de Reis

1ª part

Iera de Reis – Clascar – Oratori de Finestres – Santuari de Finestres

RUTA 9horari    distància    alçada

0:00    0,000  746                Iera de Reis, sota mateix del turó del Castell de Finestres. Per aquí passa l’itinerari núm. 6 que puja per la pista de la baga i se’n va, direcció migdia, cap al coll de la Palomera. Nosaltres anem, en sentit contrari, direcció ponent. Al principi la pista baixa però després planeja força i puja lleugerament. Tot el camí està senyalitzat amb marques grogues de la xarxa de senders d’Itinerannia.

0:06    0,400  762                Quan el camí fa un revolt a l’esquerra molt tancat, en una clariana herbada, i s’ha allunyat de la serra de Finestres, som a Clascar. Encarats a la serra tenim a la nostra esquena, molt amagades per la vegetació, les runes de la Casa de Clascar, que va estar habitada fins a meitats de la dècada dels seixanta del segle passat. Continuem per la pista i altre cop ens acostem a la serra. Aviat passem pel costat d’una bassa, que recull l’aigua de la pluja, per ser utilitzada pels bombers en cas d’incendi. Després el camí es redreça una mica i entrem a dins de fageda. Observem que segons l’orientació del vessant de la muntanya predomina el faig o l’aulina (alzina).

0:10    0,670  773                En passar un revolt cap a l’esquerra deixem un marcat corriol que baixa cap a Santa Pau. La pista, recta i pedregosa en aquest tram, guanya pendent. Tornem a caminar per un bosc on no predomina ni l’aulina ni el faig.

0:13    0,850  790                Deixem la pista i pugem per un corriol que s’enfila per la nostra esquerra, just quan entrem altre cop a una fageda i la pista fa un revolt a la dreta. Només pujar el marge de la pista, a unes deu passes a l’esquerra, veiem un munt de pedres, que tapen el biot de la font de Clascar. No sol mantenir l’aigua tot l’any. Per un camí ben fressat i fàcil de seguir pugem decididament pel mig de la fageda.  El grèvol és la planta dominant de l’escàs sotabosc que pot viure amb la poca llum que travessa el paraigua del fullam dels faigs.

0:19    1,180  835                Creuer de camins molt marcat. Aquí ens unim amb l’itinerari núm. 7, que passa pel camí que puja recte i va cap al coll del Forat de l’Ovella. Per la dreta baixa el camí que ens conduiria a la collada del Grau. Seguim pujant pel de l’esquerra, que ens encara, per poca estona, cap a llevant. Aviat caminem per un tram amb amples graons de pedra, cosa que ens indica la importància del camí. En un no res assolim el caire de la serra.

0:23    1,330  865                Caire de la serra i oratori de Finestres. A aquest petit oratori, la gent gran de la zona l’anomena el Sant Antoni. Canviem de vessant, deixem el bac i caminen pel solell, força de pla per un camí amplot. Ens tornem a encarar cap a migdia. Aviat sortim del bosc i dominem un paisatge força obert. A l’horitzó tenim la coneguda silueta del cingle del Far i a la seva dreta destaca la taca blanca dels edificis del santuari de la Salut de Pallarols. Més a prop tenim a la dreta, el cingle de Costabella (baix) i el de Can Barretina (dalt), separats per la franja boscosa de la lleixa del Favar, per on passa un entretingut i solitari camí que uneix el santuari de Finestres i Sant Aniol.

Obviem diversos camins amples que baixen per la nostra dreta cap a la casa de Raspat. I és que anem per l’únic camí per on es podia arribar amb les cavalleries al santuari. Al poc tornem a entrar a dins d’un bosc esclarissat d’aulines, amb un sotabosc ple de falgueres i amb les pedres encatifades de molsa. L’orella d’ós hi és força present. Pel maig, les seves fulles envellutades i les flors liloses ofereixen un bonic contrast.

A tocar les parets de les primeres edificacions podem triar per girar a l’esquerra i vorejar una vella bassa per al bestiar, o bé seguir recte i passar pel mig del recinte.

0:28    1,690  877                Santuari de Finestres. L’església, la rectoria, el refugi lliure, les runes de Ca l’Ermità i el pla de la Iera formen aquest harmoniós i tranquil paratge.

2ª part

Santuari de Finestres – Oratori de Finestres – Clascar – Iera de Reis

horari    distància    alçada

0:00    0,000  877                Santuari de Finestres. L’església, la rectoria, el refugi lliure, les runes de Ca l’Ermità i el pla de la Iera formen aquest harmoniós i tranquil paratge. Tot el camí està senyalitzat amb marques grogues de la xarxa de senders d’Itinerannia. Sortim pel camí ample i força pla que s’encara cap al nord-oest. Obviem diversos camins amples que baixen per l’esquerra cap a la casa de Raspat. I és que el nostre camí era l’únic que permetia arribar amb cavalleria a dalt del santuari. El bosc d’aulina, un xic esclarissat, permet gaudir d’un sotabosc farcit de falgueres i de pedres encatifades de molsa. És bonic de veure’l pel maig quan les fulles envellutades de l’orella d’ós s’acompanyen de les seves vistoses flors liloses.

Quan sortim del bosc se’ns obre el paisatge i tenim una bona vista del característic cingle del Far al fons de l’horitzó. A la seva dreta una taca blanca ens assenyala els edificis del santuari de la Salut de Pallarols. Més a la dreta i molt propers tenim el cingle de Costabella (a baix) i el de Can Barretina (a dalt) separats per la franja boscosa de la feixa del Favar, per on passa un entretingut i solitari camí que uneix el santuari de Finestres i el petit nucli de Sant Aniol.

0:04    0,360  865                Fil de la serra i petit oratori de Finestres. Per a la gent de la zona, senzillament el Sant Antoni. Canviem de vessant, del solell passem a la baga. Baixem per un ample camí, en el seu primer tram graonat. Mantenim la direcció vers tramuntana i entrem a dins d’una fageda.

0:06    0,510  835                Creuer de camins. Nosaltres girem cap a la dreta. Per l’esquerra marxa l’itinerari núm. 7 que puja cap al portell del forat de l’Ovella. Si seguíssim recte aniríem cap a la collada del Grau. Anem baixant per una fageda on creix amb abundància el grèvol. I és que el paraigua de les fulles del faig deixa passar poca claror i selecciona les plantes del sotabosc.

0:10    0,840  790                El corriol s’acaba en una ampla i pedregosa pista de desemboscar. Anirem de baixada cap a la dreta. Just abans de baixar a la pista, unes deu passes a la nostra dreta, veiem un piló de pedres que tapen el biot de la font de Clascar, que no sol mantenir l’aigua tot l’any. Observem que segons l’orientació del vessant de la muntanya predomina el faig o l’aulina (alzina).

0:12    1,020  773                Abans que la pista giri cap a la dreta, deixem un camí que baixa cap a Santa Pau. Més endavant passem fregant (esquerra) una bassa que s’omple amb l’aigua de la pluja, per ser utilitzada en cas d’incendi, però que mentrestant s’aprofita per abeurar el bestiar. El camí ens allunya momentàniament dels caients de la serra de Finestres.

0:15    1,290  762                Clascar és una clariana, herbada, on la pista fa un tancat revolt cap a la dreta. Des d’on som podem veure bé la serra de Finestres. A la nostra esquena tenim, molt tapades per la vegetació, les runes de la casa de Clascar, que va estar habitada fins a meitats de la dècada dels seixanta del segle passat.

0:20    1,690  746                La iera de Reis és un espai obert i pedregós on la pista es bifurca. Aquí enllacem amb l’itinerari núm. 6. El camí que baixa ens duria cap a Mieres i el que puja ens encaminaria cap al coll de la Palomera.